En del af det danske rigsfællesskab ligger rejsetids-mæssigt lige så langt væk som en tur til australien. Vælger du en sørejse tager det nemlig 1½ døgn.
Til gengæld er færøerne så særegen et stykke natur og kultur, at en flyrejse ikke vil yde det fuld retfærdighed på en ferie. Her er vores holdning at sørejsen er en vigtig del af vores forståelse for livet og afstanden til øerne ude i nordatlanten.
Hjerteformet lavaformation ved den gamle havn på Fugløy
Naturoplevelse med pil opad.
Skal man beskrive færøerne med en sætning, er overskriften ganske dækkende.
Selvom Færøerne fortsat er i rigsfællesskab med Danmark, er det på mange måder en lille selvstændig stat der ligger ude i nordatlanten.
På vores tur valgte vi til sidst, af praktiske årsager at lægge vores base i Torshavn, og så tage bilen ud til alt det vi gerne ville se. Det lagde en begrænsning som gjorde at vi kun nåede rundt på de nordlige øer. På en længere tur ville jeg nok foretrække at flytte base undervejs, så det også ville være muligt at opleve de sydlige øer.
En del af den gamle havnefront i Torshavn.
Torshavn er i sig selv værd at bruge tid på. Det er jo en storby i lille format, og samtidig med forholdsmæssig mange historiske bygninger. Vi vil anbefale at komme omkring lagtinget, Tinganess og de gamle bydele, Nordens hus, Nationalmuseet og akvariet.
Lagtinget er jo Færøernes regering, og dermed en del af grundlaget for demokratiet. Samtidig sidder der jo 2 repræsentanter for færøerne i det danske folketing som følge af rigsfællesskabet.
Tinganess og de gamle bydele bør være et must at lade sig fare vild i nogle timer. Husk kamera og nyd de mange motiver der dukker frem.
Nordens hus er værd at besøge på grund af bygningen og akustikken. Men overvej kraftigt at booke jer ind på et af de kulturelle arrengementer der er deroppe sommeren igennem..
Nationalmuseet er et besøg værd, og samtidig giver det et godt indblik i historien bag kulturen. Eksempelvis at færøerne har været hærget af pirater i flere perioder. Samt at flere øer har været affolket af hungersnød eller pest.
Akvariet er lidt hyggeligt, og drevet af et par natur entusiaster. Det indeholder en god del af de dyr der findes i havet omkring færøerne, samtidig med at fiskene er lette at studere. Er der børn med kan de klappe fisk, krebs og søpindsvin i et lille fritliggende bassin. Et af de ansatte er ivrig amatørfotograf, og har taget billeder til mange af færøernes fuglebøger. Han er fantastisk dygtig, og beskedenheden selv.
Befolkningen i akvariet.
Vi havde prioriteret at besøge den nordlige halvdel af færøerne, og havde også rigeligt til en uges ferie. Vores bedste råd er at tage den tid det tager, og nyde de ting man ser. Brug tiden til at gå ned i gamle bydele, eller havne. Undgå at lege krydstogt turist med højst 20 minutter på hver destination, og en laaaang tjekliste der skal hakkes af.
Når du kører rundt er det fristende at tage tunneler og de store veje, men kig på kortet og tag altid de gamle veje enten ud eller hjem. Det er her de største udsigter og oplevelser ligger (Husk at der er en holdning til at autoværn skæmmer udsigten, så kør fornuftig).
Udsigten fra Fugløy.
Afstandene er overkommelige, og eneste lange dag var da vi gerne ville ud til Fugløy, der er den nordligste ø. En solskinsdag tog vi postbåden, som også fragter alle øvrige fornødenheder ud til Svinøy og Fugløy. Således var vi tilskuere til en udfordrende læsning og losning af big-bags med støbesand i søgang. Og da en pakke indeholdt grå skibsmaling (med løst låg) kom der også en lidt kedelig kulør på dækket. Det kunne heldigvis spules af med havvand og en brandslange.
Fugløy bør egentlig opleves i lidt længere tid end de 3 timer vi var der, så tag morgenbåden en dag med godt vejr, og husk madpakke og kogegrej. Det blev en dag med flotte udsigter, akvarelmaling, kaffebrygning, fotografering, hygge og lidt vandren rundt. Ærgerligt nok vidste vi ikke hjemmefra at der ligger en god ørredsø oppe på fjeldet. Det må vi så have til gode en anden gang.
Til gengæld måtte vi vælge den østligste ø, Mykiness, fra på grund af kuling fra øst. Det skal være en fornøjelse at opleve naturen, og der hører søsyge ikke under. Heldigvis havde vi set søpapegøjer under turen til Fugløy, så det var på det punkt ikke en nødvendighed.
Vi havde prioriteret at besøge den nordlige halvdel af færøerne, og havde også rigeligt til en uges ferie. Vores bedste råd er at tage den tid det tager, og nyde de ting man ser. Brug tiden til at gå ned i gamle bydele, eller havne. Undgå at lege krydstogt turist med højst 20 minutter på hver destination, og en laaaang tjekliste der skal hakkes af. Når du kører rundt er det fristende at tage tunneler og de store veje, men kig på kortet og tag altid de gamle veje enten ud eller hjem. Det er her de største udsigter og oplevelser ligger (Husk at der er en holdning til at autoværn skæmmer udsigten, så kør fornuftig).
Naturhavnen ved Gjovd
Naturhavnen ved Gjovd er til gengæld et stort must. Byen og havnen er helt utroligt smukke. Men snyd ikke dig selv. Tag turen helt ned til naturhavnen, og få fordoblet oplevelsen. Samtidig bør man tage stien ud til indsejlingen, og opleve de smukke lavaformationer der ligger nede ved kysten. Byen har iøvrigt en mindelund, som dækker over en tragisk fortid med mange skibsforlis, og i et tilfælde omkom en stor del af byens mandlige befolkning under rednings-aktionen ved et forlis.
Kirken i Saksun, der ligger eventyrligt flot.
Kirkerne på færøerne er enkle og flotte. Desværre er de også ofte aflåste, men det er muligt at nyde dem udefra. Men kirken ved Kirkubøur, er tilgængelig, og et af de ældste kirker deroppe. Med resterne af Magnus katedralen i baghaven er det værd at køre efter. Den gamle kongsgård er i god stand, og snyd nu ikke jer selv for at gå lidt ud af grusvejen bag katedralen. Der er et godt blik ned over bygden med Øen Koltur i baggrunden. Herfra kunne vi desuden have gået over fjeldet til Torshavn, men blæsten var for hård, så vi besluttede os til at gemme fjeldvandringen til vi kommer til Norge en gang. Generelt er de ellers ved at sætte stierne i stand og istandsætte varderne, så man let kan komme på fjeldet flere steder på færøerne.
Denne lille trold sov vist lidt for længe under åben himmel.
Trolde og kæmper er en naturlig del af færøernes folkesagn. Derfor brugte vi også tid på et af vores yndlingsbeskæftigelser. Nemlig at spotte sagnskikkelser der er ramt af solen og forstenet. OK, måske findes de ikke, men naturen skaber mange skæve kulisser, og det er altid godt at bruge sin fantasi. Se om du kan se dem på disse billeder.
Kan du se heksen skue ud over havet.
Eller er det mon troldens mor som ledte for længe.
Alt dette er jo bare en brøkdel af det der er at se deroppe på øerne i nordatlanten, hvor befolkningen med de store hjerter bor. Men er I bare lidt natur nørder - som vores familie - er det mere end rigeligt.
Lige over heksen råber en kæmpe til sine slægtninge på Island.
Måske advarer han dem om solen.
LIDT FAKTA
REJSEN
Færøerne kan rækkes med skib eller fly. Vi valgte at tage turen med Smyril line, for at få oplevelsen af den lange sejllads derop. Samtidig bliver det lidt til et krydstogt, hvor hverdagens travlhed efter få timer er gået i dvale. Og hvornår tager vi os tid til selve rejsen på vores ferier. Som bonus fik vi så egen bil med, der giver gode muligheder for fiske og turgrej, og al den oppakning vi lyster.
Afsejling hjemad fra Torshavn
Alternativet med fly, kræver at man begrænser sin oppakning, og kan leje et køretøj deroppe. Og så er der noget med længden af startbanen i lufthavnen på færøerne, som gør flyturen noget mere spændende.
VALUTA
Dansk. Sedlerne findes dog også i færøske versioner (og de er ret flotte), men mønterne er danske, og der er ingen problemer med at bruge danske betalingskort.
Esben læner sig mod atlanterhavs vinden på under de 36 timers sejltur der op.
FÆRØERNES GEOGRAFI
Argumentet for at tage til færøerne må være deres helt specielle natur og geologi. De ligger på en stabil plade tæt på den atlantiske brudzone. Derfor bærer de mange store og små øer tydelig præg af at være af vulkanske oprindelse.
Samtidig er de meget frodige, så et af de ting man hurtigt lægger mærke til er hvor grønt i grønt fjeldede på øerne faktisk er.
En naturlig følge af de mange små og store øer, er at man hurtigt får indblik i hvor isoleret mange bygder faktisk har været indtil nu - og selv idag med alle deres tunneler, ligger nogle bygder isolerede efter danske forhold. Dette giver så til gengæld en helt usædvanlig åbenhed for besøgende, men også en stædighed og vilje til at kunne selv. Noget der skimmer gennem under sildekrisen mellem færøerne og EU her i 2013.
Fuglelivet på færøerne er helt fantastisk, og det kræver ikke meget indsigt for at få øje på mange arter vi ikke oplever i danmark. Indlysende nok er der en god overvægt af hav og kyst baserede fuglearter. Til gengæld vil den gængse turist ikke opleve mange andre pattedyr end får, køer, katte og hunde.
VEJR & BEKLÆDNING
På færøerne er man udsat for elementerne direkte fra nordatlanten. Det betyder at vejret uden problemer kan svinge fra solskin til blæst og regn på få timer. Kontroller vejrudsigten (her er YR.NO atter uvurderlig, og hav altid en trøje, samt noget vind/vandtæt med. Bare så en god dag ikke bliver spoleret af at man går og hundefryser. Husk som minimum altid en pose til kamera og mobil.
Marie låner min Jerven, så hun kan sidde i læ og male.
HVOR SKAL MAN BO
Der er masser af mulighed for sengepladser i alt fra hotelophold & lejligheder til bed & breakfast. Man kan bestille hjemmefra eller tage chancen og se hvad der dukker op undervejs. Brug internettet hjemmefra, eller spørg ved turistkontorer og tankstationer. 2013 priserne er fra 500 kr. for en lejlighed/dag og opefter. Læg mærke til at der ofte er en gratis nat eller rengøring med efter 6 nætter.
Telt er også en mulighed, men der er ikke vildt mange campingpladser med græsarealer deroppe. I så fald er man henvist til spørge høflig om teltplads hos de lokale. Men det er absolut en god mulighed som giver fleksibilitet. Og samtidig kommer man let helt tæt på de lokale. Der er ikke allemandsret som vi kender det fra Norge og Sverige, men står du på toppen af fjeldet, med flere km til nærmeste hus, er der vel næppe nogen der vil beklage sig.
Campingvognen er ved at komme frem, men vi så ikke frygtelig mange af dem. Regn med at skulle campere på gruspladser. Det virker til gengæld som et turistområde de udvikler på. Undersøg mulighederne på internettet i god tid.
Autocamper er en fin og fleksibel måde at komme rundt på, men de større modeller får let problemer på de små veje. Man ser gerne at campingpladserne bruges, men ellers følger man de danske regler. Men et øde sted i fjeldet generer en overnatning jo ikke mange.
Huse i Torshavns gamle bydel.
TRANSPORT
Der går busser på det meste af færøerne, og der er gode færgeforbindelser. Dog vil jeg anbefale at tage overnatninger det enkelte sted hvis man rejser med det offentlige, så man ikke er så afhængig af tider. Husk også at vejret har stor indflydelse på klokken.
Færøerne er måske ikke det perfekte cykel land. Jeg vil ihvertfald anbefale at undgå modvind, og de store tunneler sætter også begrænsninger. Men muligheden foreligger, og vi så nogle få cykelturister deroppe. Det er muligt at leje cykler et sted på færøerne, så det kan anbefales at bestille hjemmefra.
Det er muligt at leje biler, hvilket er et godt alternativ til at have bilen med hjemmefra. Her er man mindre afhængig af hvor man bor, og hvor langt der skal køres. Med en total på omkring 800 km vej, er det trods alt begrænset hvor langt der er til tingene. Som eksempel kørte vi omkring 600 km på en uge deroppe, og kom langt omkring.
Postbåden til Svinøy og Fugløy
OPLEVELSER
Færøerne har både kultur, natur, og en venlig befolkning. Men hvor kulturen med et befolkningsgrundlag på 50.000 personer har en begrænsning (men der er meget i forhold til antallet) er naturen der til overflod.
Vi kan kun anbefale ikke at have for travlt det enkelte sted, og i stedet nyde freden. Brug god tid til at kigge, tage billeder, eller måske tegne en skitse. Hvem ved hvor jeres evner rækker.
Vandring er efterhånden en god mulighed med forbedret mærkning, men forvent en del stigninger og nedgange. De gamle ruter førte jo som regel fra bygden op over fjeldet, og ned til den næste bygd. Som sagt har de ikke allemandsret, men et telt oppe midt på fjeldet giver normalt ingen problemer. Bare man undgår at efterlade spor og affald.
Vinden får vandfaldet til at blæse opad.
TOLD FRIT
Færøerne er et af de steder hvor jeg har oplevet gode muligheder for at købe toldfrit. Men husk endelig at få godkendt og stemplet kvitteringerne hos tolden umiddelbart før afrejsen. Ellers får du intet refunderet på færgen. Her er det muligt at få beløbet udbetalt mod gebyr. Jeg fik omkring 70% udbetalt af de forventede beløb ved at tage kontant udbetaling. Til gengæld sparer du at skulle sende det i Danmark, og vente månedsvis på at få beløbet udbetalt.